נאדר טרביה - Nader Tarabeih
פוסט־דוקטורנט באוניברסיטת אריאל, מומחה בניהול סיכונים ובטיחות הטיפול
כשלא מקשיבים למטופל, זה המחיר
תיאור המקרה:
לקראת סיום הטיפול, האחות התכוונה להחדיר מנת ברזל (VENOFER) למטופלת. המטופלת, הוקרתת במקצועה, אמרה בפירוש שכבר קיבלה את המנה בטיפול הקודם. האחות בדקה במערכת, ראתה שההוראה לא נחתמה – והניחה שהתרופה לא ניתנה. לאחר מתן התרופה, התברר כי אכן ניתנה בטיפול קודם אך ללא חתימה, לא גרם נזק למטופלת, אך ניתנה מנה עודפת מיותרת.
הסיכון:
מתן מנה עודפת עלול לגרום להרעלה ולנזק למטופל.
כשלים עיקריים:
-
אי חתימה על מתן תרופה בזמן אמת.
-
התעלמות מהערת המטופלת וחוסר הקשבה פעילה.
-
היעדר דיאלוג פתוח עם המטופלת לאימות המידע.
-
ביצוע פיזי של מתן תרופה ללא אישור עם אנשי הצוות ממשמרת קודמת.
פעולות מתוקנות ולמניעת הישנות:
-
לפני מתן תרופה למטופל, יש לבצע חתימה ברשומה הרפואית באופן מיידי, בסמוך למועד המתן.
-
להקשיב באופן פעיל לקולו של המטופל, ולהתייחס אליו ברצינות – במיוחד כאשר מדובר בטיפול תרופתי.
-
בכל ספק, יש לבצע בירור מול אנשי הצוות מהמשמרת הקודמת.
-
הנחיה ברורה לצוות הסיעודי: לעצור פעולה עם הופעת ספק, לשאול, לבדוק ולאוודא.
📌 מסר מרכזי:
👂 הקשבה פעילה, דיאלוג פתוח ושיתוף המטופל – הם כלים הכרחיים לשמירה על בטיחות המטופל.
🧠 אל תסמכו רק על המחשב – תשאלו, תבררו, תקשיבו!
בברכה - נאדר טרביה
Comments
Post a Comment